Вы просматриваете: Главная > Новини, Сюрпризи від депутатів > Сюрпризи від депутатів: Закон України «Про національну поліцію»

Сюрпризи від депутатів: Закон України «Про національну поліцію»

Минулого року українцям було анонсовано проведення безлічі реформ у різних сферах життя. Але майже єдина, яку не тільки проголошено, але й помітно на вулицях – реформа /реорганізація патрульної міліції у поліцію.

Вступив в силу новий Закон «Про національну поліцію». Спеціалістами ГО «Центр громадського сприяння та правозахисту» проведено аналіз окремих положень Закону. Яке ж його значення для громади в цілому? Немає необхідності нагадувати, що непомітні на перший погляд юридичні нюанси можуть призвести до сумних наслідків, адже, як кажуть, диявол криється в деталях.

Перше. На жаль, Закон створює такі умови для зайняття керівних посад в поліції, що більшість молодих хлопців та дівчат найближчі роки не зможуть очолити ані Національну поліцію, ані територіальний орган поліції, та навіть стати заступником керівника територіального органу поліції.

Так, відповідно до Перехідних положень Закону до кінця цього року керівником та його заступником може бути призначена лише особа, яка має стаж роботи не менше 10 років та досвід роботи на керівних посадах не менше 5 років. Вимога до керівників та заступників керівника територіальних органів поліції – стаж роботи не менше 5 років та на керівних посадах не менше 1 року. А вже з 1 січня 2017 року умови для заняття вищих посад в поліції ускладнюються необхідністю мати юридичний стаж роботи.

Тобто, уявить собі цю особу, яка відповідно до Закону має право займати вищі посади в Національній поліції, та скажіть, реально керівний склад міліції-поліції зміниться? У підсумку: хто за цим Законом буде керувати поліцією? Відповідь проста. Всі ті, хто керував і раніше. Звісно, досвід може дійсно стати в нагоді, але з другого боку, де гарантії, що керувати поліцією не допустять осіб, які, на нашу думку, в більшості випадків мали б підпасти під дію Закону «Про очищення влади». Хоча, у той же час, не можна не згадати очолення поліції міста Києва одіозним 26-річним хлопцем Юрієм Зозулею, який, напевно, має відповідний стаж роботи 5 років та був керівником, у що насилу віриться.

Ще однією вимогою для заняття вищих посад у поліції є відповідність загальним умовам вступу на службу в поліцію, але що це означає в Законі, який мав би регулювати більшість питань діяльності нової поліції, чітко не зазначено. Залишається тільки здогадуватися, про що саме йде мова: можливо, про рівень фізичної підготовки? Отже, відбір здійснюється на власний розсуд відповідальні за це особи…

Питання – чому влада вважає, що у разі часткової заміни складу міліції-поліції без зміни керівництва, реформа буде зроблена на відмінно?

Як знущання над громадськістю виглядає розділ VIII «Громадський контроль поліції». Коли ми вперше прочитали назву цього розділу, ми були приємно вражені, адже це, як ми сподівались, дасть змогу звичайним громадянам, громадським діячам та організаціям впливати на нову поліцію та вдосконалювати її. Але мрії залишаються мріями, а реальність, на жаль, сувора. Громадський контроль поліції – це , як виявляється, звітність один раз на рік керівника поліції та керівників територіальних органів поліції. Так, в розділі є про взаємодію поліції та громадськості, але це не обов’язок, а лише можливість, в разі бажання керівника поліції. Дуже цікаво чому, коли ідеться про контроль державних органів над будь-чим, народні обранці дуже детально розписують та передбачають усі можливі випадки, створюють цілі кодекси. Але, як тільки стосується контролю громадськості над будь-яким органом, то законодавці «забувають» створити дієвий механізм реалізації повноважень, та просто створюють імітацію впливу спільноти. Громадський контроль повинен передбачати не тільки можливість прочитати звіт, а і можливість його оцінювати з відповідними наслідками для державного органу та його керівників. Уявіть собі, щоб у Податковому кодексі було б зазначено , що підприємець раз на рік має написати звіт, якщо податківцям він не подобається, то вони можуть свою думку залишити при собі, ніяких способів впливати на підприємця податківці не мають. Смішно, чи не так?

Велике занепокоєння викликає ст. 34 Закону, яка вводить поняття «поверхнева перевірка» речей або транспортного засобу. Спершу може здатися, що це проста оглядова процедура, але це не так.

І якщо мова йде про поверхневу перевірку речей, це ще можна зрозуміти. Хоча виникає питання, чому законодавець не передбачає необхідність залучення понятих, які б могли підтвердити, у разі знаходження незаконних речей, що дійсно ці речі були у людини саме в момент перевірки. Поверхнева перевірка транспортного засобу за новим Законом фактично дозволяє новим поліцейським робити дії без рішення слідчого судді, понятих та складання протоколу, що безперечно порушує права людини.

Причина для проведення «поверхневої перевірки» транспортного засобу може здійснюватися, якщо існує достатньо підстав вважати, що в транспортному засобі знаходиться правопорушник. Наприклад, Вас зупинили за непристебнутий ремінь безпеки або за розмову по телефону під час водіння, тим самим вас визнали правопорушником, тобто ця причина може стати формальною підставою для поверхневої перевірки машини за новим Законом.

При цьому, у випадку знаходження чогось незаконного, працівник поліції має це оформити відповідно до Кримінального-процесуального кодексу, що регулює проведення огляду. Тобто, так зване нове поняття – ні що інше як «огляд», але без можливостей захисту.

Отже, з юридичної точки зору, введення саме «поверхневої перевірки» призведе до порушення прав громадян, є невиправданим та копіює лише частину положень поняття «огляд», залишаючи без уваги методи попередження зловживань. Запропоноване законодавцем нове поняття «поверхнева перевірка», може з часом перетворитися на засіб для обвинувачення невинних осіб та виступає джерелом суттєвих корупційних ризиків.

Звісно, ми віримо, що нові поліцейські не зловживатимуть повноваженнями завдяки юридичній прогалині, яка, навмисно або за недоробкою, надає їм таку можливість. Питання, чи готові громадяни України відмовитися від певних своїх прав сподіваючись на моральні устої, при цьому не маючи реальних засобів захисту? Чи не з’явиться через деякий час «поверхнева перевірка» квартир, будинків чи інше подібне обмеження прав? Чи дійсно є настільки невиправданим складення протоколу та залучення понятих відразу з моменту початку перевірки, щоб уникнути спроб дійсно винних осіб у подальшому можливості у суді говорити, що це було підкинуто, тим самим уникаючи покарання?

Ще одне. У статті 13 Закону вказано, що у складі поліції функціонують: кримінальна поліція, поліція, органи досудового розслідування, поліція охорони, спеціальна поліція, поліція особливого призначення. Але, що це за органи депутати «забули» зазначити, тому нам залишається тільки здогадуватися.

Підводячи підсумок, можна сказати, що ми отримали ще один неякісний Закон. Безліч норм залишають прогалини в законодавстві та створюють нові. Замість Закону, який мав би, об’єднати/уніфікувати майже усі питання діяльності нових поліцейських, ми отримали Закон, який потрібно доповнювати, уточнювати, тим самим ускладнюючи і так розпорошену систему законодавчих актів.

Зараз нам залишається тільки вірити, що ці молоді хлопці та дівчата, котрі прийшли у поліцію залишаться, в першу чергу, порядними. І будемо сподіватися, що старі міліціонери не навчать молоду поліцію, як потрібно «працювати» та «заробляти»!

2767

Виды инвесторов. Какой из них Вы? http://finansday.com/ Какие различают виды инвестиций?

Залишити коментар