Вы просматриваете: Главная > Новини, Сюрпризи від депутатів > Волонтерський рух: очікуються проблеми!

Волонтерський рух: очікуються проблеми!

Нещодавно один із харківських волонтерів Олексій Бугаєв звернувся до ГО “Центр громадського сприяння та правозахисту” з приводу законопроекту № 3215, зареєстрованого депутатом та радником міністра МВД Антоном Геращенком, про внесення змін до Закону «Про благодійну діяльність та благодійні організації».

Представник волонтерського руху вважає, що зміни до законодавства, які пропонує пан Геращенко, можуть суттєво перешкоджати роботі волонтерів – фізичних осіб або тих, які не входять у великі організації.

І з цим важко не погодитися, виходячи з такого.

Перше, на що звернув свою увагу депутат Геращенко, – це необхідність (на його думку) захисту благодійників. Мабуть, тому він вимагає шляхом виключення із Закону норми, в результаті чого невикористаний протягом року валютний цільовий грант повинен повертатися благодійнику.  Тобто пану Геращенку краще видно з висоти депутатського крісла, як повинні в зазначеному випадку будувати свої відносини благодійники та одержувачі їх допомоги – бенефіціари, як вони називаються в Законі.

Як мінімум смішною, якщо, звичайно, можна жартувати в ситуації з благодійними законами, представляється пропозиція про те, щоб фізична особа – отримувач благодійного пожертвування на вимогу благодійника надавала йому протягом десяти днів копії (замисліться!) первинної фінансової документації.

А тепер уявіть, як ця норма в реальному житті може працювати. Наприклад, Ви даєте пожертвування у вигляді 200 грн., а потім, коли Вам захочеться, будете вимагати фінансові документи (чеки, квитанції), яких може не бути або які давно в сміттєвій корзині. Це випадок з грошима.

Не хочеться думати, як може працювати ця норма, якщо допомога буде, скажімо, у вигляді цукерок. Яка саме первинна фінансова документація повинна задовольнити, на думку депутата, благодійника в цьому випадку?

Пропозиція депутата дозволяє благодійнику-громадянину зажадати від нещасного одержувача його допомоги звіту та невизначеної кількості і виду документів протягом нічим не обмеженого часу.

Так що таке благодійне пожертвування для пана Геращенка – милосердя чи кабала?

Далі, відповідно до проекту, благодійні организации – юридичні особи не наділяються правом вимагати фінансові документи від благоотрімувачів, але мають оприлюднювати звіти на офіційніх сайтах. Це дійсно необхідна міра, але якщо у волонтерської организаціі НЕ має офіційного сайту, тому что вона користується іншими інтернет-ресурсами (наприклад, сторінкою у Facebook чи Вконтакті)?

Наскількі пропорційно в такому випадку втручання держави в діяльність благодійників?

Не залишився без уваги пана Геращенка і публічний збір пожертвувань з використанням скриньок. Що ж пропонує депутат? Можливо він хоче якось допомогти благодійникам, наприклад, ввести для них значні податкові пільги або компенсації?

На жаль ні.

Навпаки, він вимагає опломбувати скриньки для пожертв індикаторною пломбою банку, в якому у благодійної організації та набувача допомоги повинні бути відкриті рахунки. В одному реченні маса умов: і скринька для пожертв – не просто коробка, яка обклеєна яким-небудь скотчем або папірцями з печатками та підписами, а скринька (страшно вимовити) з індикаторною пломбою банку; і рахунки повинні бути відкриті не де-небудь, а саме в цьому конкретному банку, який ставить пломбу, і рахунки повинні бути у всіх сторін, що мають відношення до пожертвувань!

Цікаво, як пан депутат уявляє собі виконання його пропозиції у разі, якщо благодійна організація збирає пожертви для невизначених одержувачів пожертвувань. Як відкрити їм рахунки в банку, щоб потім отримати пломбу на скриньку?

Крім того благодійників – фізичних осіб, які збирають пожертви від свого імені за договором з особами, які потребують цієї допомоги, депутат взагалі з цього процесу публічного збору пожертв за допомогою скриньки, нічого не пояснюючи, виключив. Адже ми знаємо, що звичайні громадяни – благодійники, це, як правило, ініціативні, креативні люди, які надають, найчастіше, допомогу не меншу, ніж благодійні організації. Хіба людям, які опинилися у важкій ситуації, є діло до того, хто саме їм допомагає: благодійна організація або просто небайдужа людина?

Усього цього депутату здалося мало. І він, мабуть, вирішив до такої міри зарегулювати весь процес збору пожертвувань за допомогою вже «нещасливої» скриньки, щоб ні у кого не залишилося взагалі бажання не те, щоб використовувати цю скриню, але навіть на неї дивитися.

Що тільки не будуть робити зі скринькою у приміщенні банку за депутатської фантазії, ну хіба тільки не розглядатимуть відбитки на ній в мікроскоп: опломбувати, перевіряти цільність скриньки і пломб на ній, розпломбувати, виймати з нєї кошти, складати з кожного приводу необхідний документ.

При цьому виїмка коштів зі скриньки, за підрахунками депутата, повинна проходити не пізніше п’яти (просто улюблене число депутата?) банківських днів з дня опломбування. Але цей термін може бути продовжений (за що дякуємо окремо), якщо збір коштів відбуватиметься не на вулиці, а в приміщенні. А виїмка коштів з опломбованого ящика повинна проводитися за договором між власником (або орендарем) приміщення і благодійником.

Тільки питання: яке відношення власник приміщення, який з людяності пустив благодійника зі скринькою, повинен (мабуть, у покарання?) ще фактично стежити за діяльністю цього благодійника і погоджувати з ним виїмку коштів. До чого тут власник приміщення?

І це ще не все! Якщо скринька, пломба або терміни виїмки коштів будуть порушені – це може бути розцінено як порушення публічного порядку збору благодійних коштів, за що на особу, що збирала пожертвування, буде накладено немаленький адміністративний штраф.

Банки депутат хоче змусити брати участь у цих «танцях зі скриньками» безкоштовно, забуваючи, що благодійність – особиста справа кожного, а бізнес захищений Конституцією від незаконного втручання держави.

Особливості конструкції скриньки для пожертвувань, опломбування, розпломбування скриньок, інкасування готівкових коштів, зібраних благодійниками, повинні визначати Кабмін і Нацбанк.

Все дуже, як бачите, «просто» і «доступно».

У підсумку хочеться сказати, що, з одного боку, цей проект, можливо, дійсно зроблений для захисту пожертвувань. Але, з іншого, при наявності бажання несумлінних волонтерів дістати гроші, пломба на скриньці не стане на заваді.

Можливість збагачення деяких осіб за рахунок пожертвувань жалісливих громадян – ось що хвилює і обурює народного депутата. Але поодинокі випадки не повинні викликати недовіру до всіх благодійників, викликати негативне ставлення до самої ідеї благодійності. Наявна на сьогодні в Україні законодавча база дозволяє більш-менш в складних умовах, в яких опинилися майже всі, ще допомагати найнужденнішим або слабким. І не треба, пане депутат, жорстоко обходитися з милосердям, ставити його в такі рамки, в яких воно перестане бути милосердям, а стане просто бізнесом. Можливо, що Вам самому коли-небудь знадобиться чужа участь, а її вже просто ні в кого буде просити.

А нам залишається тільки сказати: «Допоможіть тим, хто цього потребує. Дякуємо тим, хто не байдужий та співчутливий».

 

Метки: , , , , , , ,


Залишити коментар